Generelt

Som UC administrator har du adgang til at redigere de grundlæggende oplysninger om din institution, tilladt login metode for brugere, logo og tema, indstillinger om dataoverførsler og generelle indstillinger, samt se en oversigt over og tilføje andre medarbejdere til listen over institutionens UC administratorer.

Du finder din instutions oplysninger i venstremenuen Administration og under-menuen Institution, som i brugergrænsefladen er navnet på din institution.

Stamoplysninger

I rubrikken University College kan du ændre oplysninger om din institution:

  1. Navn
  2. Primært telefonnummer
  3. Primær email
  4. Support telefon
  5. Support email
  6. Url postfix (OBS: har konsekvens for alle links til din institution i Praktikportalen og ændres kun i tilfælde af sammenlægning af institution).

Login metode

Efter samoplysningerne under University College kommer en række felter, som omhandler loginmetode og -oplysninger.

  1. Tillad email+password login giver mulighed for at ansatte og studerende kan logge ind med email og adgangskode
  2. Anvend WAYF giver mulighed for Single Sign On via WAYF (Where Are You From)
  3. UCFMD ID har som sådan ikke noget med login metode at gøre med loginmetode, men definerer hvilken instution der er tale om i UCFMD - værdien der angives er institutionens forkotelse, fx "UCN", "KP", "UCSYD" osv.
  4. UCFMD, Version for API Web Service har som sådan ikke noget at gøre med login metode, men definerer hvilken version af UCFMD api'et der benyttes (skal ikke ændres)
  5. DIR (VIA) ID er kun relevant for VIA University College men angiver et ID på institutionens lokale IdM-løsning
  6. Indlæs kun personale med dette postfix i email adressen giver mulighed for at ekskludere brugere med et specifikt postfix, fx "@ucnact2learn.dk", så disse ikke oprettes i Praktikportalen som brugere
  7. WAYF identifier angiver institutionens unikke nøgle i WAYFs metadata
  8. WAYF IDP EntityID angiver institutionens brugeres postfix i mailadresser, fx @ucn.dk

Logo og tema

Det er muligt for den enkelte institution at angive et log, som vises i øverste venstre hjørne af Praktikportalen - klik herpå sender desuden slutbrugere tilbage til forsiden af Praktikportalen.

  1. Du kan oploade et nyt logo ved at trykke på Vælg fil og så finde et logo lokalt på din PC.
  2. Desuden kan du bestemme teamet for din institution. Temaet du vælger bestemmer farver og udseende på en række forskellige elementer i Praktikportalen. Hver professionshøjskole har sit eget tema, hvor institutionens farver er defineret i samarbejde med leverandøren, på baggrund af institutionens designguide.
  3. Desuden kan du i disse indstillinger også vælge at skjule institutionen, fra Praktikportalens generelle login side.

Dataoverførsel og generelle settings

I denne sektion defineres en række indstillinger, som bl.a. er af afgørende betydning for dataoverførsel til og fra Praktikportalen.

  1. Personale og studerende indlæsning bestemmer om datakilden til brugeroprettelse af studerende og ansatte, foregår via UCFMD eller MetaDir (VIADIR).
  2. Hent billeder af studerende og personale bestemmer om der hentes billeder af studerende og personale til de respektive brugerprofiler i Praktikportalen - datakilden er enten UCFMD eller MetaDir.
  3. Benyt API til udtrækket 'Oversigt over praktikforløb' bestemmer, om API funktionalitet er slået til for din institution (UCL institutionsspecifik videreudvikling).
  4. Benyt ESAS opret praktiksted bestemmer om den del af esas integrationen, som omhandler overførsel og vedligehold af praktiksteder (Institution/Virksomheder), anvendes
  5. Benyt ESAS opret praktikforløb bestemmer om den del af esas integrationen, som omhandler overførsel af praktiksteder (Institution/Virksomheder) til studerende Praktikophold i esas, anvendes
  6. Benyt ESAS godkend praktikforløb bestemmer om den del af esas integrationen, som omhandler overførsel af godkendelsesstatus på praktikforløb overføres til esas som karakter på en bedømmelse i esas, anvendes
  7. Under migrering Blev anvendt ifm. esas implementeringen og er i dag redundant
  8. Benyt praktikstedspræfix til uddannelse tilknytning er i dag redundant (?) og havde konsekvens for indlæsning af praktiksteder fra SIS og placering på uddannelse i Praktikportalen
  9. Mulighed for upload af unikt personale logo på enkelte personaler Giver mulighed for... (?)
  10. Inaktiv gør hele institutionen inaktiv og fjerner muligheden for at tilgå institutionens data eller logge ind i Praktikportalen (nix pille)

Tilknyttede UC administratorer

I højre siden af menuen har du mulighed for at se en liste over tilknyttede UC administratorer på din institution.

Du kan herfra fjerne medarbejderes adgang til Praktikportalen som UC administratorer ved at trykke på Slet og gem ud for den enkelte medarbejder.

Du kan tilføje nye medarbejdere ved at fremsøge dem i feltet Søg efter UC administrator. Når du har fremsøgt og valgt en ny medarbejder i listen, skal du trykke på Tilføj og gem.

Medarbejderen vil herefter have rollen UC administrator.